Damen i midten
Menu
Forrige artikel

Damen i midten

Kategori: Anmeldelser
Visninger: 468

Af Line Jandoria Jørgensen

”Damen i midten”, er en fantastisk flot, indbydende og spændende coffee-table-book. Den er skrevet af etnolog Julia Lahme og udgivet på Gads Forlag i samarbejde med Magasin du Nord Museum. Anledningen for udgivelsen er stormagasinets 150 års dag, og den er udgivet med støtte fra Magasin du Nord fonden, og ved hjælp af Magasin du Nord Museums alsidige arkivmateriale.
Det er ikke en bestilt lovprisning af virksomheden, pointerer Julia Lahme i bogens prolog. En vigtig retningsline for skabelsen af bogen var nemlig, at det var kulturhistorikerens egen version af stormagasinets historie, der blev fortalt. Bogen bruger derfor Magasin du Nords historie som vindue til et kig ind i den tid, det samfund og den kultur, som det gennem 150 år er en afspejling af, skriver Lahme. Det er en fortælling om køn, identitet, samfundsforhold og arbejdsforhold gennem tiden. Lige fra Magasins grundlæggelse i 1868 til i dag. Bogen er inddelt i 12 kapitler, som (bortset fra det første) hver behandler et årti af magasinets historie – og Danmarks kulturhistorie.

Det første, der slår én, når man får ”Damen i midten” i hænderne, er den flotte guldindbinding med en smuk skitse af en 20’er chick modebevidst fransk kvinde på forsiden. Motivet er en gengivelse af en håndtegnet og farvelagt invitation til opvisning i Magasin du Nords modesalon fra 1924. Forsiden illustrerer rigtig fint, hvad man kan forvente, når man åbner bogen og begynder at bladre i dens 295 sider. Den er nemlig spækket med flotte billeder, skønne illustrationer og vidunderlige tegninger fra Magasin du Nord Museums arkiv, og den er layoutet på en sådan måde, at man simpelthen suges ind i fortiden og mærker historiens vingesus. Det er en fantastisk bog bare at bladre og kigge billeder i.

Når man er færdig med den indledende bladren i den billedbårne bog, kan man dykke ned i den ledsagende og letlæselige tekst. Noget af det, som bogen virkelig gør godt er, at den vitterlig ikke er en virksomhedshistorie. Den lever til fulde op til sin undertitel om at være et vindue til danmarkshistorien. Og den er samtidig fortalt på en let, spændende og fængende måde. Der er både små sjove historier og historier om store verdensomvæltende begivenheder som fx 2. verdenskrig. Om hvordan besættelsens mørke tider påvirkede Magasins mode med både genbrugstanker og tanker om at holde det indre -  moralen - oppe gennem at kæle for det ydre. Eller den lille sjove historie om hvordan de moderigtige muffer blev de kvindelige tyves trofaste medskyldige (og de delikate silkeunderkjolers værste fjende) i 1910’erne. Gennem Magasins og modens historie får vi indblik i emner som kvindefrigørelse, kroppens kulturelle disciplinering, klassekamp, industrialisering, krigsårernes åg, fremskridtstro, amerikanisering, ungdomskulturens opståen, hverdagens forandring med den teknologiske udvikling, seksuel frigørelse og meget mere. Ligesom med billeder bugner bogen af tankevækkende arkivmateriale og vidner om et imponerende researcharbejde. ”Damen i midten” kan klart anbefales som hyggelæsning til både den historieinteresserede og den modeinteresserede.

Historie-online.dk, den 3. juli 2018

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Sort hedder en sten
Tingenes fortællinger – om at lære det gode liv
Sydslesvigs Danske historie