Menu
Forrige artikel

HistorieLab markerer reformationsjubilæet

Kategori: Nyheder og aktiviteter
Visninger: 5187

I samarbejde med Vejle Provsti og lærerstuderende fra UCL, har HistorieLab udviklet en række undervisningsforløb og aktiviteter med udgangspunkt i reformationen.

Reformationens døre
I forbindelse med reformationsjubilæet, har lærerstuderende fra UCL udviklet en række nye undervisningsforløb om reformationen. Disse forløb er i foråret 2017 blevet gennemført på nogle skoler i Vejle, og resultatet kan ses blandt de 95 døre, der pt. står udstillet rundt omkring i Vejle by. En række af disse døre er udsmykket af skolernes elever som et læringsprodukt af forløbene, og udtrykker elevernes tanker om reformationen.

Samarbejdet med de lærerstuderende og udviklingen af undervisningsforløbene, er en del af HistorieLabs projekt ’Kulturfaget i den åbne skole’. Projektet handler om at udvikle en didaktisk model for kulturfagene i den åbne skole. I denne sammenhæng har de lærerstuderende først udviklet forløbene, hvorefter de har undersøgt brugen på skolerne, som til sidst er blevet evalueret i en rapport.

Som en del af projektet, blev der også udviklet nogle digitale undervisningsforløb, som du kan læse mere om her.

Kendskab skaber venskab
En anden del af reformationsmarkeringen, er et undervisningsmateriale til skulpturen af Jens Galschiøt, der er opstillet på Søndertorv i Vejle frem til den 6. november 2017. Skulpturen er en del af dialogprojektet ”Abrahams Børn”, der sætter fokus på de tre religioner jødedommen, kristendommen og islam, der alle har Abraham som fælles udgangspunkt.

Undervisningsmaterialet er bl.a. udarbejdet af HistorieLab til hjemmesiden Kendskab skaber venskab.

Historie-online.dk, den 27. september 2017

Forrige artikel
Se relaterede artikler
Tværfaglighed i skolehaven
Historie – didaktik, dannelse og bevidsthed
Demokratiet under pres