Vildt vejr

Visninger: 4678

Af Ulla Weishaupt

...alle taler om det, men ingen gør noget ved det. Sådan har det gennem tiden lydt om vejret, men det er nu ikke helt sandt. Mange mennesker er på forskellig vis involveret i vejret, på godt og ondt. Bo Fritzbøgers bog “Vildt vejr” der udkom januar er den syttende i rækken af 100 danmarkshistorier fra Aarhus Universitetsforlag, en serie på 100 bøger a 100 sider, skrevet af 100 historikere og til en pris af 100,-kr. Projektet er støttet af A.P.Møller Fonden.

Bo Fritzbøger (1958) er dr.phil og lektor på Saxo-Instituttet ved Københavns universitet og forfatter til en lang række udgivelser om dansk kultur- og miljøhistorie.

Med afsæt i nogle ekstreme vejrsituationer her hjemme, som 2.juli 2011, hvor et skybrud ramte landet - der blev målt 135 mm regn over Botanisk have, ca. det dobbelte af hele julis normalnedbør, trafikken brød sammen, strømafbrydelser ramte ti tusinde husstande og kældre i hobetal blev oversvømmet - tager Bo Fritzbøger os med på en rejse i klimaudviklingen og den menneskelige adfærd i forhold til de kræfter naturen har. Kan vi stadig læne os op af teorier som solaktivitet, eller er klimaforandringerne menneskeskabte. I dag er der næppe nogen, som tror, at storme og oversvømmelser er Guds straf mod menneskeheden, som det var tilfældet under stormfloden i 1625, i dag er bevidstheden om vores egen påvirkning af klodens problemer ved at bide sig godt fast i menigmand. Nu er vejrsituationen jo ikke et isoleret dansk fænomen, og bogen beskriver fint både politiske tiltag her hjemme men i lige så høj grad en gennemgang af de internationale konventioner, CO2 kvoter og FN's verdensmål for bæredygtig.

At det er en historiebog om klima er der ingen tvivl om, men samtidig er det en meget aktuel bog og en god bog at få baggrundsviden af. Klimadebatten er meget følelsesladet, og det kan være svært at holde rede på, hvad der er fakta. Her er bogen et godt input, den er nøgtern i sin beskrivelse og giver samtidig et klart billede af hvor forskningen er kommet til i dag.

Så hvis man føler, man mangler lidt viden i klimadebatten, kan jeg kun anbefale at læse "Vildt vejr".

[Historie-online.dk, den 5. februar 2019]